کد مطلب:231755 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:321

حدیث 03
عن الحسین بن خالد، قال: سمعت الرضا (علیه السلام)، یقول: لم یزل الله تعالی عالما، قادرا، حیا قدیما، سمیعا، بصیرا،فقلت له: یابن رسول الله، ان قوما یقولون: لم یزل الله عالما بعلم، و قادرا بقدرة، و حیا بحیاة، و قدیما بقدم و سمیعا بسمع، و بصیرا ببصر. فقال (علیه السلام): من قال ذلك و دان به فقد اتخذ مع الله الهة اخری، و لیس من ولایتنا علی شی ء.

ثم قال (علیه السلام) لم یزل الله عزوجل علیما، قادرا، حیا، قدیما، سمیعا، بصیرا لذاته، تعالی عما یقولون المشركون، و المشبهون علوا كبیرا.

عیون اخبار الرضا، 119:1



[ صفحه 23]



از حسین بن خالد نقل شده كه گفت از امام علی بن موسی الرضا علیه السلام شنیدم می فرمود:

خداوند متعال همیشه دانا، توانا، زنده، ازلی (بی آغاز)، شنوا و بینا بوده و هست. پرسیدم ای پسر پیغمبر گروهی از مردم می گویند: پیوسته خداوند به سبب علم داناست، و به سبب قدرت تواناست،و به حیات زنده است و به قدمت، ازلی است و به سمع، شنواست و به بصر، بیناست. فرمود:

هر كس چنین اعتقادی داشته باشد، با خداوند متعال خدایانی دیگر گرفته، و از ولایت ما خانواده بی بهره است. سپس فرمود: خداوند متعال پیوسته دانا، توانا،زنده، ازلی، شنوا و بینا بوده و هست و همه ی این صفات ذاتی اوست، او از آنچه مشركان و مشبهه (تشبیه كنندگان خدا به خلق) می گویند برتر و بزرگتر است. [1] .



[ صفحه 24]




[1] به يادداشتهاي پايان كتاب مراجعه شود.